طراحی لوگو و روانشناسی رنگ‌ها
طراحی-لوگو-و-روانشناسی-رنگ‌ها

طراحی لوگو و روانشناسی رنگ‌ها : هر فردی که در کار خود موفق باشد، به شما می گوید که تاثیر یک لوگوی خوب بسیار موثرتر از معرفی برند شما، عمل کند. لوگوی خوب، تصویری است که بیانگر هزاران واژه در مورد کسب و کار شما به مشتریان می باشد و راز موفقیت انتقال مفهوم و حس درست به آنهاست. رنگ‌ها در لوگوی شما می‌تواند به عنوان یک اصل مهم روان شناسی عمل کند و با یک نگاه این باور را برای مشتریتان بوجود بیاورند که خدمات شما بهترین انتخاب برای کار آنها خواهد بود. رمز کار، استفاده از رنگ‌هایی است که احساسات افراد را براساس نوع خدماتی که به دنبال آن هستند، برانگیزد.

در این مقاله به بررسی پایه‌ای‌ترین رنگ‌ها در طراحی لوگو ها می‌پردازیم؛ این که چه رنگ‌هایی بیشترین احساسات را برمی‌انگیزند و این رنگ‌ها برای جذب مشتری در چه نوع خدماتی مناسب‌تر می باشند.

رنگ قرمز در لوگو ها:

Red logo

احساسات: عشق، خشم، پرخاشگری، تعصب، حس گرایی، شدت.
قرمز رنگی است که بیش از رنگ‌های دیگر در لوگوها استفاده می‌شود چرا که طیف وسیعی از احساسات گوناگون را با شدت خاصی داراست و با قدرت بالایی بیان کننده‌ی این احساسات است. قرمزقابلیت تشدید یا انتقال حس خواستن چیزی از اعماق وجود را در هر گروهی دارد. رنگ قرمز هیچگاه به معنی استراحت یا آرامش استفاده نمی‌شود. بسیاری از رستوران‌ها می‌توانند با استفاده از طیف روشن‌تری از قرمز، خواسته مشتریان به القوه را به خوردن یک نوع غذای خاص یا گرفتن سرویسی سریع سوق دهند. توجه کنید که چه تعداد رستوران‌های فست فود از رنگ قرمز استفاده کرده‌اند.
اگر قصد دارید که یک مکان درمانی یا علوم پزشکی راه اندازی کنید، بهتر است قرمز را از لوگوی خود حذف کنید، شما می‌بینید که بیشتر مطب‌ها، از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده نمی کنند. البته بیمارستان‌ها از این امر مستثنا هستند، چراکه جدی‌تر از بیمارستان مکانی وجود ندارد.

رنگ نارنجی در لوگو ها:

Orange logo

احساسات: لذت، جسارت، بی اعتمادی، اشتیاق.
نارنجی می‌تواند طیف گسترده‌ای از احساسات را پوشش دهد، ولی آنچه بیش از همه قابل توجه است،‌ شهامت دادن به لوگوست. نارنجی از طرفی نمی‌تواند اشتیاق و حس خواستن شدیدی که در رنگ قرمز وجود دارد را القاء کند و از طرفی به اندازه کافی تیره نیست که آرامش و ثبات را منتقل کند. این رنگ می‌تواند در کسب و کارهایی مانند: اسباب بازی، محصولات بهداشتی و پکیج‌های مسافرتی استفاده شود. به وسیله‌ی رنگ نارنجی می‌توان به راحتی تضاد به وجود آورد و ترکیب آن با دیگر رنگ‌ها مثل سیاه یا حتی آبی تیره و بنفش می‌تواند لحنی جدی به آن بدهد.

رنگ زرد در لوگو ها:

Yellow logo

احساسات: شادی، لذت، انرژی، احتیاط، مریضی.
زرد ذاتا رنگی روشن است به همین دلیل می‌توان در اظهار شادی، بیشتر از بقیه رنگ‌ها از آن استفاده کرد. قدرت این رنگ چنان بالاست که استفاده از سایه‌های تیره‌تر رنگ زرد هم معنی آن را چندان تغییر نمی‌دهد ( ازین نظر مانند رنگ نارنجی است.) و حتی تیره‌ترین زرد شاید فقط اندکی احساس بیماری یا ضعف را القا کند. به همین دلیل اصولا رنگ راحتی برای بیان احساسات بچگانه است. کلا از این رنگ در لوگوهای بیزنس‌های فامیلی و دوستانه مانند: پارک آبی، رستوران‌های فامیلی، اسباب بازی و خرید استفاده می‌شود.

رنگ سبز در لوگو ها:

Green logo

احساسات:هماهنگی، تازگی، بلند پروازی، طمع.
سبز رنگی است که عموما با امور مالی، امنیت و طبیعت مرتبط است. بسیاری از شرکت‌های عرضه کننده وسایل سرگرمی فضای باز، برای القای تازگی و هماهنگی طبیعت که با استفاده از محصولاتشان همراه است، در لوگوی خود از رنگ سبز استفاده می‌کنند. تجهیزات کمپینگ، باغبانی، خدمات مالی و مواد غذایی سالم می‌توانند به طور مؤثری این رنگ را در لوگوی خود به کار ببرند.

رنگ آبی در لوگو ها:

Blue logo

آرامش، اعتماد، اعتماد به نفس، جدیت.
رنگ آبی به دلیل اینکه که حس تعادل و هوشمندی را انتقال می‌دهد، بیشتر درلوگوهای بیزنس استفاده می‌شود. آبی روشن حسی از اعتماد را در خود دارد و کاربردش درلوگوهای: پزشکان اطفال، درمان‌های فیزیکی، و خدمات مشاوره‌ای است. آبی تیره حضور هوشمندی را القاء می‌کند. هر دوی آنها خوب هستند، اما مهم این است که تصمیم بگیرید جذب یک مشتری توسط کدام یک امکان پذیر است. آبی روشن= امنیت؛ آبی تیره= حرفه‌ای بودن ( پارک‌های آبی در مقابل یونیفرم‌های پلیس)

رنگ بنفش در لوگو ها:

purple logo

احساسات: جاه طلبی، وقار، رمز و راز، استقلال.
به ندرت لوگوهایی را می‌بینیم که به طور کامل از رنگ بنفش پر شده باشند. چراکه احساساتی از آنچه به ندرت تمایل به ابراز کردن آنها داریم را القاء می‌کند. بنفش رنگی نیست که همگان را مخاطب قرار دهد، ولی همچنان مشتریان خاصی را بسوی خود جذب می‌کند که می‌خواهند به عنوان یک گروه ویژه و متفاوت باشند. کارهایی که با مشتریان مرفه طرف هستند، مانند جواهرات، اتومبیل‌های لوکس یا محصولات زیبایی‌، می‌توانند موفقیت‌هایی را با استفاده از رنگ بنفش بدست آورند.

رنگ قهوه ای در لوگو ها:

Brown logo

احساسات: راحتی، قدرت، تنبلی، انزوا.
در میان تمام رنگ‌ها، متواضع ترین به نظر می‌رسد. قهوه‌ای معمولا محدود به لوگوهای محصولات مردانه است و به کارهایی که در فضای باز انجام می‌شود تعلق دارد. متداول ترین احساسات رنگ قهوه‌ای، انزواست. در لوگوهایی مانند: تجهیزات کمپینگ، شکار، و دیگر کسب و کارهایی استفاده می‌شود که به مشتریانش فرصتی می‌دهد که در تنهایی، تحت لوگوی قهوه‌ایشان به کارهای روزمره‌ی خود فکر کنند.

رنگ مشکی در لوگو ها:

Black logo
احساسات: قدرت، مرموز، حزن، با شکوه.
هر لوگویی که در آن مقداری از رنگ مشکی به کار رفته شده باشد به مشتری حس قدرت را القاء می‌کند. مشکی نفوذ کامل و نهایت را نشان می‌دهد. با استفاده از مشکی در لوگو، قاطعیت بیشتری در کار به مشتری القاء می‌شود. به نشانه‌های ورزشی مانند نایکی یا اندرارمور که لباس‌های ورزشی تولید می‌کنند توجه کنید، مشتریان با پوشیدن لباس‌های این برندها، احساس قدرت می‌کنند.

رنگ سفید در لوگو ها:

احساسات:بی گناهی،خالص، پاکیزگی.
بیشتر بیزینس ها ترجیح میدهند که رنگ سفید را از لوگوی خود حذف نکنند.مخصوصا بیزنسهایی که حرفه شان به قاطعیت نقطه شروع است مانند خمیر نان ،ازدواج ،کاغذ ،چیزهایی که هر کسی در زندگی اش حدالاقل یک بار آنها را در نظر گرفته باشد. رنگ سفید هم مانند مشکی ، تقریبا با اعتدال در تمامی لوگوها استفاده می شود.اگر رنگهای دیگر نتوانند، ترکیب رنگ مشکی و سفید می تواند به مشتری حس جدیت یا نرمش خدمات شما را القاء کند.
دانلود بهترین افزونه های وردپرس
دانلود بهترین قالب وردپرس
آخرین مطالب